رپد بیت کوین [WBTC] چیست؟

رپد بیت کوین یک نسخه رمزگذاری شده بیت کوین (BTC) است که بر روی بلاک چین اتریوم (ETH) اجرا می‌شود.

WBTC با ERC-20 (استاندارد سازگاری اولیه بلاک‌چین اتریوم) مطابقت دارد و به آن اجازه می‌دهد تا به طور کامل در اکوسیستم صرافی‌های غیرمتمرکز، خدمات وام‌دهی ارز دیجیتال و سایر برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارای ERC-20 ادغام شود.

WBTC  به طور خودکار توسط بیت کوین با نسبت 1:1 از طریق شبکه‌ای از بازرگانان و متولیان تحت نظارت پشتیبانی می‌شود و قیمت آن همیشه با بیت‌کوین مطابقت دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد که  بین BTC و شبکه‌های ETH به صورت غیرمتمرکز و مستقل نقل و انتقال انجام دهند.

رپد بیت کوین برای اولین بار در 26 اکتبر 2018 معرفی شد و به طور رسمی در 31 ژانویه 2019 راه اندازی شد.

 بنیانگذاران رپد بیت‌کوین چه کسانی هستند؟

پروژه رپد توکن، که WBTC بخشی از آن است، توسط افراد تأسیس نشده است، بلکه پروژه مشترک سه سازمان است: BitGo، Kyber Network و Ren

BitGo، که در سال 2013 توسط دانشمند کامپیوتر و کارآفرین آمریکایی مایک بلش تأسیس شد، یک شرکت نگهداری دارایی دیجیتال، تجارت و خدمات مالی است.  BitGo علاوه بر اینکه یکی از توسعه دهندگان WBTC است، سرپست اصلی نهادی میباشد که توکن‌های WBTC و کلیدهای مورد نیاز برای ضرب بیشتر آنها را در اختیار دارد.

شبکه Kyber یک پروتکل نقدینگی روی بلاک‌چین است که امکان ادغام توکن‌های مختلف ارزهای دیجیتال و برنامه‌های DeFi را فراهم می‌کند. این شرکت در سال 2017 توسط لوی لو، ویکتور ترن و یارون ولنر تأسیس شد و در سنگاپور مستقر است. همراه با Ren، شبکه Kyber به ایجاد WBTC کمک کرده است و هنوز هم به عنوان یک تاجر در شبکه خود که توکن‌های WBTC را ضرب و می‌سوزاند خدمت میکند، تا نسبت 1:1 توکن‌ها به ذخایر BTC را حفظ کند.

همانند Kyber، Ren شرکتی است که بر روی یکپارچه‌سازی متقابل بلاک‌چین دارایی‌های ارزهای دیجیتال و برنامه‌های DeFi از طریق راه‌حل‌هایی مانند RenBridge، RenVM و غیره متمرکز است. این شرکت در سال 2017 توسط تایانگ ژانگ و لونگ وانگ تاسیس شد.

 چه چیزی رپد بیت کوین را منحصر به فرد می‌سازد؟

از آنجا که بیت کوین قدیمی‌ترین و بزرگترین ارز دیجیتال موجود در بازار است، می‌تواند از پایگاه داده گسترده و استخر نقدینگی چند ده میلیارد دلاری برخوردار باشد. با این حال، عملکرد بلاک چین آن بر اساس استانداردهای مدرن است.

برخلاف بیت‌کوین، اتریوم از ابتدا برای پشتیبانی از ابزار پیشرفته‌تر با تکنولوژی قراردادهای هوشمند ساخته شد که منجر به ایجاد یک صنعت کامل به نام «امور مالی غیرمتمرکز» شد.

اتریوم و زیر مجموعه‌های آن ابزارهای مالی پیشرفته‌ای مانند وام و بیمه را به کاربران خود ارائه می‌دهند که به واسطه‌های مورد اعتماد متکی نیستند.

ترکیب بیت کوین و استاندارد ERC-20، یک دارایی مشابه بیت کوین را در محیط پیشرفته از برنامه‌های غیرمتمرکز مالی فراهم می‌کند و نقدینگی عظیم بازار بیت‌کوین را به همراه دارد.

علاوه بر این، رپد بیت‌کوین مسیر را برای صرافی ها، کیف پول‌ها و خدمات پرداختی که با اتریوم کار می‌کنند هموار می‌کند: به جای نیاز به اجرای دو نود مجزا برای شبکه‌های ETH و BTC، آنها می‌توانند عملیات WBTC را تنها با یک نود اتریوم پشتیبانی کنند.

به لطف اتریوم سرعت تراکنش با WBTC در مقایسه با بیت‌کوین

بیشتر است.

ارتباط رپد بیت‌کوین با اتریوم

بخشی از عرضه در گردش بیت کوین در سال 2021 در قالب WBTC به شبکه اتریوم، خزانه‌ شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله انتقال یافت. طبق تحقیقات Arcane، در حالی که موجودی بیت‌کوین در مبادلات ارز دیجیتال تقریباً 1.2٪ کاهش یافت، بیت کوین ذخیره شده در خزانه‌های شرکت‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس و اتریوم به ترتیب 0.51، 0.69 و 0.98 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر از فوریه 2022، به ارزش 10.9 میلیارد دلار WBTC در شبکه اتریوم وجود دارد. علاوه بر اتریوم، WBTC در بلاک‌چین ترون نیز با ارزش کل 4.1 میلیون دلار بیت‌کوین موجود است.

تعداد رپد بیت‌کوین‌های [WBTC] در گردش چقدر است؟

هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای برای صدور WBTC وجود ندارد. در عوض، هر زمان که کاربران توکن‌های خود را از طریق سیستمی متشکل از بازرگانان و متولیان خرید یا فروش می‌کنند، WBTC به‌طور خودکار ضرب یا سوزانده می‌شود.

از نجایی که رپد بیت‌کوین همیشه با نسبت 1:1 توسط بیت کوین پشتیبانی می‌شود، تعداد توکن‌های در گردش مستقیماً به میزان ذخایر بیت‌کوین در شبکه WBTC بستگی دارد. تا اکتبر 2020، این تعداد کمی بیش از 94000 توکن بود که در مجموع تقریباً یک میلیارد دلار ارزش داشت.

 امنیت شبکه رپد بیت کوین به چه شکل است؟

توکن‌های WBTC توسط بلاک‌چین اصلی که روی آن اجرا می‌شوند -اتریوم- ایمن می‌شوند. به نوبه خود، ETH توسط الگوریتم اثبات کار Ethash محافظت می‌شود که نماینده‌ای از خانواده توابع هش Keccak است.

 از کجا می‌توان رپد بیت کوین [WBTC] را خریداری کرد؟

شما می‌توانید WBTC را در چندین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز، که به عنوان تاجر در شبکه رپد بیت کوین فعالیت می‌کنند، خریداری کنید. برخی از عمده ترین آنها عبارتند از:

یونی سواپ

بایننس

اوکی اکسچنج

هیوبی گلوبال

شبکه کایبر

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *