تحلیل رویدادهای مهم اقتصادی این هفته 13 تا 17 دسامبر 2021

تحلیل رویدادهای مهم اقتصادی این هفته 13 تا 17 دسامبر 2021

تحلیل رویدادهای مهم اقتصادی این هفته 13 تا 17 دسامبر 2021

تحلیل رویدادهای مهم اقتصادی این هفته 13 تا 17 دسامبر 2021

هفته جاری را میتوان یکی از هفته های شلوغ خبری و کاری دانست چرا که در این هفته با پنج تصمیم بانک مرکزی و تعدادی اخبار با تاثیر گذاری خیلی زیاد بر بازار فارکس مواجه خواهیم بود.

تحلیلگران از رویدادهای مهم این هفته چه انتظاراتی دارند؟

 

انتشاراطلاعات چین (15 دسامبر، ساعت 5:30 صبح به وقت ایران) – مجموعه ای از گزارش های اقتصادی عمده از چین در اواسط هفته منتشر می شود که میتوانند احساسات تاثیر گذار بر اقدام به ریسک  سرمایه گذاران و معامله گران را تحت تاثیر قرار دهند.

انتظار می‌رود خرده‌فروشی در ماه نوامبر از 4.9 درصد به 4.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد، در حالی که تولید صنعتی احتمالاً از 3.5 درصد به 3.8 درصد رسیده است. سرمایه گذاری دارایی های ثابت هم احتمالا از 6.1 درصد به 5.4 درصد کاهش یافته است.

خرده فروشی در ایالات متحده (15 دسامبر، 5 بعد از ظهر به وقت ایران) – کاهش هزینه های مصرف کننده برای ماه نوامبر پیش بینی می شود.  تخمین زده شده که رقم اصلی از 1.7٪ به 0.8٪ کاهش یابد. گزارش شاخص خالص قیمت مصرف کننده هم احتمالاً از 1.7 درصد به 0.9 درصد کاهش یافته است.

اگر میزان این شاخص از رقم پیش بینی شده بالاتر باشد نشان دهنده گسترش اقتصاد و قوی شدن ارزش ارز و نهایتا جذاب تر شدن آن برای تریدر ها است.

بیانیه نرخ بهره، پیش‌بینی‌های اقتصادی و نشست مطبوعاتی FOMC (15 دسامبر، 10:30 بعد از ظهر به وقت ایران) – انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده نرخ‌ها را کمتر از 0.25% نگه دارد، اما به روز رسانی های پیش بینی های اقتصادی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو میتواند نوساناتی در بازار ایجاد کند.

معامله گران دلار مشتاق هستند تا دریابند که آیا فدرال رزرو به دلیل نوع Omicron کرونا به موضع محتاطانه بازخواهد گشت یا به روند کاهش خرید اوراق خود ادامه خواهد داد. توجه داشته باشید که فشارهای قیمتی همچنان بالا هستند، بنابراین سیاست‌گذاران ممکن است به تسریع در جدول زمانی خود برای کاهش محرک‌ها فکر کنند.

هرگونه تغییر عمده در پیش‌بینی‌های رشد و تورم فدرال رزرو می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد برنامه‌های سخت‌گیرانه و سیاست های انقباضی دولت آمریکا و تصمیمات آتی شان در مورد نرخ بهره ارائه دهد.

تولید ناخالص داخلی سه ماهه نیوزیلند (16 دسامبر، 1:15 صبح به وقت ایران) – پس از رشد چشمگیر 2.8 درصدی در سه ماهه دوم، نیوزلند ممکن است 4.5 درصد کاهش را برای سه ماهه قبل گزارش دهد.

کاهش بیشتر از پیش بینی ها برای رشد اقتصادی  می‌تواند امیدها را برای افزایش نرخ بهره  از سوی RBNZ از بین ببرد و در چنین شرایطی کیوی نزولی خواهد شد.

گزارش مشاغل استرالیا (16 دسامبر، 3 بامداد به وقت ایران) – پیش بینی شده که اقتصاد استرالیا می تواند در ماه نوامبر، پس از افت 46.3 هزار نفری قبلی، افزایش قوی 200 هزار نفری را در استخدام و ایجاد فرصت های شغلی جدید داشته باشد.

این موضوع میتواند برای کاهش نرخ بیکاری از 5.2٪ به 5.0٪ کافی باشد، اما ارقام ضعیف تر از حد انتظار می تواند آزی را نزولی کند.

تصمیم سیاست پولی SNB (16 دسامبر،12 عصر به وقت ایران) – هیچ تغییر واقعی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی سوئیس انتظار نمی رود، بنابراین معامله گران احتمالاً مراقب اظهارات دولتی هستند.

بیانیه سیاست پولی BOE (16 دسامبر، 3:30 بعد از ظهر به وقت ایران) – همچنین انتظار می رود که بانک مرکزی انگلستان دست روی دست گذاشته و هیچ تغییری در نرخ بهره و یا خرید دارایی ها ایجاد نکند حتی احتمال میرود سیاستگذاران به خاطر ظهور Omicron و احتمال قرنطینه یه گام به عقب بردارند و اخیرا طرفداران سیاست انقباضی مثل ساندرز هم نظرات خوش بینانه خود را کاهش داده اند.

بیانیه سیاست پولی بانک مرکزی اروپا (16 دسامبر، 5  بعد از ظهر به وقت ایران) – این بار هیچ تغییر واقعی در نرخ بهره یا خرید اوراق قرضه از بانک مرکزی اروپا انتظار نمی رود.

سیاست گذاران بر این نکته تاکید کرده اند که  فشارهای تورمی موقتی هستند و در حوزه زنجیره تامین اقتصاد اروپا با مشکلات مواجه است.

با این حال، ناظران بازار احتمالا گوش خود را برای به دست آوردن سرنخ هایی در مورد آنچه که بانک مرکزی پس از انقضای PEPP در ماه مارس انجام خواهد داد، تیز نگه می دارند.

تصمیم سیاست پولی BOJ (17 دسامبر) – بانک مرکزی ژاپن نیز به حفظ نرخ بهره و برنامه QE خود، پایبند خواهد ماند. بسیاری انتظار دارند که این اعلامیه غیرواقعی باشد زیرا اقتصاد ژاپن هنوز در تلاش برای بهبودی از همه گیری است.

برخی انتظار دارند BOJ تسهیلات اضطراری خود را، احتمالاً در سطوح کاهش یافته، تمدید کند، زیرا پیش بینی های اقتصادی خود را در جلسه ماه اکتبر مثبت ارزیابی نکرده بود.

 

    • دسته بندی: تحلیل فاندامنتال هفتگی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *