دلایل کاهش ارزش طلا در روز گذشته 22/11/2021

دلایل کاهش ارزش طلا در روز گذشته 22/11/2021

در روز گذشته شاهد کاهش ارزش طلا در برابر دلار بودیم. شاید محتملترین دلیل ریزش، عدم وجود تقاضا برای طلای فیزیکی و عدم علاقه برای خرید به دلایل فاندامنتالی باشد.
از انتصاب مجدد جروم پاول برای دومین دوره توسط بایدن به ریاست فدرال رزرو میتوان به عنوان مهمترین دلیل فاندامنتالی فروش تهاجمی طلا نام برد. عاملی که باعث ارزشمند شدن دلار و کاهش ناگهانی طلا شد. همچنین بهبود داده های تورمی و پیش بینی افزایش نرخ بهره در آمریکا هم از عوامل دیگر به اوج رسیدن شاخص دلارو فروش طلا و یا تسویه معاملات خرید بود.
در حال حاضر فعالان بازار در انتظار انتشار گزارش PMIمیباشند که شاید نتیجه این خبر بر ارزش طلا تأثیر بگذارد و انتظارات را برای تشدید سیاست های انقباضی (هاوکیشی) تقویت کند. همچنین اخبار مرتبط با تورم و صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روز چهارشنبه هم احتمالا تأثیرات قابل توجهی بر روند قیمتی طلا خواهند گذاشت.
اگر به چارت طلا نگاهی بیندازیم میبینیم که در سال 2020 قیمت طلا تقریبا 22% افزایش داشت و به بالای 2000 دلار هم رسید و اصلی ترین دلیل این افزایش تهدید ویروس کرونا بود که طلا را به بهشت امن سرمایه گذاران تبدیل کرد.
طلا در روزهای اخیر با چند چالش مواجه شده است که با هم نگاهی به چالشهای پیش رو طلا خواهیم داشت.
همیشه یکی از بزرگترین خریداران طلا بانک ها ى مرکزی می باشند و به عنوان یک عامل اصلی بر قیمت طلا تأثیر میگذارند. اما به گفته کارشناسان بانکی نشانه هایی از کاهش برای تقاضا وجود دارد.
یکی دیگر از عوامل محتمل، تغییرات در پس زمینه کلان اقتصادی است. قیمت طلا با نرخ تورم در دنیا همخوانی نداشته و موجب شده تا فعلاخریداران طلا پا پس بکشند. همچنین انجام واکسیناسیون گسترده در همه دنیا تاحدودی خیال سرمایه گذاران را راحت کرده است و اغلب سرمایه گذاران دست به فروش گسترده طلا زدند.
به عبارتی طلا بعنوان یک کالای قدیمی ارزشمند دیگر نمی تواند برای سرمایه گذاران نقش بهشت امن را بازی کند و هیچ عاقلی دیگر طلا را به این امید که شاید سال آینده ارزش آن بیشتر شود نمیخرد. در عوض در حال حاضر خرید طلا یک اقدام تدافعی است از جانب سرمایه گذاران جهت محافظت سرمایه خود در برابر تورم ، کاهش ارزش پول و نهایتا جبران شکستهای احتمالی در سرمایه گذاریهای دیگر که امروزه این عامل سوم به نوعی از اصلیترین عوامل خرید طلا میباشد. اما همانطور که در بالا اشاره شد با توجه به شرایط تورمی و ارزش دلار، تقاضا برای این فلز زردرنگ کاهش یافته است.
نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت نقش سفته بازان در نوسانات ناگهانی بازار فارکس است. در حقیقت سفته بازی را هم میتوان به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش ارزش طلا دانست. معمولا سرمایه گذاران سعی می کنند که از تصمیمات بانک ها مطلع شده و بر اساس آن عمل کنند. برای مثال در سال 2014 فدرال رزرواعلام کرد که در حال پایان دادن به برنامه محرک مالی است و در نتیجه قیمت طلا با کاهش مواجه شد. در مثالی دیگر چون هندوستان یکی از بزرگترین وارد کنندگان طلا در بازار جهانی است، زمانی سفته بازان با کاهش عوارض گمرکی طلا باعث کاهش ارزش دلار شدند صرفا به این دلیل که به دنبال دلیلی برای فروش طلا بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *