سقوط قیمت یورو

قیمت یورو سقوط کرد زیرا جنگ ترس از رکود تورمی را تشدید کرده و رشد قیمت کالاها به استرالیا کمک می‌کند

سقوط قیمت یورو

به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه حمله روسیه به اوکراین به رشد اقتصاد اروپا لطمه می‌زند، قیمت یورو روز پنجشنبه به پایین‌ترین حد خود در 21 ماه گذشته رسید، در حالی که با افزایش قیمت کالاهای صادراتی، ارزش ارزهای کالایی به بالاترین سطح خود در چند هفته اخیر رسید.

 یورو آخرین بار در جلسه آسیایی به 1.1097 دلار رسید، فقط کمی بالاتر از 1.1058، پایین ترین سطح از می 2020. قیمت یورو تا کنون 1.5 درصد در هفته کاهش یافته است و برای چهارمین ضرر هفتگی متوالی در برابر دلار آمریکا پیش می‌رود.

 قیمت دلار استرالیا درست پس از رسیدن به بالاترین سطح هفت هفته گذشته، 0.7306 دلار در روز چهارشنبه، در حال حاضر در محدوده قیمتی 0.7300 دلار رنج است، زیرا قیمت کالاهای صادراتی استرالیا مانند زغال سنگ، گاز و غلات به دلیل نشانه‌هایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به شدت عرضه جهانی را مختل می کند، افزایش یافت.

 هم اکنون یورو در برابر دلار استرالیا به پایین ترین حد در چهار سال گذشته 1.5218 دلار استرالیا کاهش یافته است.

 جین فولی، استراتژیست ارشد FX در رابوبانک، گفت: «در بحران فعلی، ما وضعیت یورو را آسیب پذیر می‌بینیم.»

 فولی گفت: « روابط پیچیده‌ای بین اتحادیه اروپا و شرکت‌های روسی، به ویژه در بخش انرژی وجود دارد.»

 «قیمت انرژی مانند بسیاری از محصولات کشاورزی افزایش یافته است. بنابراین جنگ در اوکراین نشان دهنده افزایش تورم طولانی‌تر و پتانسیل رشد اقتصادی کندتر است.»

 آمارهای یک شبه نشان داد که تورم منطقه یورو در ماه گذشته به بالاترین حد خود یعنی 5.8 درصد رسید که فراتر از انتظارات بود و هشدارهایی را از سوی سیاست گذاران در مورد رکود تورمی در پی داشت.

 پوند از زمان حمله روسیه به همراه یورو کاهشی بود، اگرچه توانست از پایین ترین سطح 1.3275 دلاری روز چهارشنبه جهش یابد و در آسیا 1.341 دلار مبادله شود.

 بهشت‌های امن سرمایه‌گذاری مانند ین و فرانک سوئیس حمایت یافته‌اند، هرچند که با افزایش قیمت دلار و ارزهای پرریسک‌تر، یک شبه سقوط کردند. ین آخرین بار 115.67 دلار معامله می‌شد. شاخص دلار آمریکا به 97.502 رسید.

 جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت که بانک مرکزی افزایش “با دقت” نرخ بهره را در ماه جاری آغاز خواهد کرد، اما آماده است در صورت نیاز با شدت بیشتری حرکت کند – این تقریباً همان سناریویی است که معامله‌گران پیشبینی کرده بودند.

 بمباران

 نیروهای روسیه روز پنجشنبه در مرکز بندر خرسون اوکراین در دریای سیاه حضور داشتند، اگرچه مقامات اوکراینی گفتند که نیروهای آنها به دفاع از شهر ادامه می‌دهند.

 شهرهای دیگر از جمله دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف، همچنان با گلوله باران و بمباران مواجه است.

 قیمت‌های آتی نفت برنت به بالاترین حد در 9 سال گذشته یعنی 118.22 دلار در هر بشکه رسید.

 اولین افزایش نرخ بهره بانک کانادا از سال 2018، قیمت دلار کانادا در برابر دلار را به بالاترین سطح پنج هفته اخیر خود یعنی 1.2632 رساند و در معاملات روز پنجشنبه نزدیک به همان سطح ثابت ماند.

 قطعنامه سازمان ملل در مورد توبیخ مسکو توسط 141 عضو از 193 عضو مجمع حمایت شد. تحریم‌های سنگین دارایی‌های روسیه را تحت تاثیر قرار داد و قیمت روبل را در روز چهارشنبه در مسکو به پایین‌ترین حد خود رساند به طوری که قیمت دلار در برابر روبل به 110 دلار رسید.

 روبل در معاملات بین بانکی خارج از روسیه در برابر دلار

 کمی قوی‌تر بود. (USD/RUB 98 دلار)

دلار نیوزلند نزدیک به بالاترین سطح یک هفته‌ای روز چهارشنبه در 0.6779 دلار رنج شد.

بیت کوین پس از جهش در اوایل هفته به حدود 43500 دلار کاهش یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *