گزارش تورم ماه نوامبر

داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده برای ماه نوامبر نشان داد که تورم ایالت متحده در ماه نوامبر بیش از حد انتظار کاهش یافته است، که نشانه‌ای دلگرم کننده برای مقامات فدرال رزرو که فردا، چهارشنبه 14 دسامبر ساعت 22:30 به وقت تهران در واشنگتن در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌کنند، می‌باشد.

  به طور گسترده انتظار می‌رود که فدرال رزرو نرخ‌بهره را نیم درصد افزایش دهند و پس از ماه‌ها افزایش 0.75 درصدی، از سرعت خود بکاهد. همچنین پیش‌بینی‌های اقتصادی جدیدی منتشر خواهد شد که ممکن است نشان دهد نرخ بهره در سال 2023 کمی بیشتر از آنچه قبلاً پیش‌بینی می‌شد افزایش می‌یابد.

 ارقام تورم که امروز منتشر شد در مسیر سیاست‌گذاری آینده فدرال رزرو نقش مهمی ایفا خواهد کرد. شاخص قیمت مصرف کننده در نوامبر نسبت به سال قبل 7.1 درصد افزایش یافت که کمتر از 7.3 درصدی بود که اقتصاددانان انتظار داشتند و همچنین کمتر از 7.7 درصد گزارش قبلی می‌باشد. بین اکتبر و نوامبر نیز قیمت‌ها کندتر از پیش‌بینی‌ها رشد کرده بود.

 تورم اصلی که شامل قیمت مواد غذایی و سوخت نمی‌شود، 6 درصد افزایش یافت. این رقم نیز کمتر از 6.1 درصد پیش‌بینی بلومبرگ بود.

 تورم اصلی از ماه ژوئن که به اوج خود رسیده بود، کاهشی بوده است، بنابراین ممکن است قیمت‌ها پس از ماه‌ها افزایش غیرمنتظره مهار شود. بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند که تورم در سال جاری به سمت نرخ هدف 2 درصد کاهش یابد. اما همچنان قیمت‌ها به دلیل افزایش اجاره بها، اختلالات ناشی از جنگ در اوکراین، ادامه پیامدهای ناشی از مشکلات زنجیره تامین و افزایش هزینه خدماتی مانند بلیط هواپیما و بیمه خودرو، در سطوح بالایی قرار دارد. تحلیلگران و سیاست‌گذاران به طور یکسان امیدوارند که افزایش قیمت‌ها در سال 2023 به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

 سیاست فدرال رزرو بر مهار تورم تاثیر بسزایی دارد. بانک‌های مرکزی در سال جاری نرخ‌های بهره را با سریع‌ترین سرعت در دهه‌های اخیر افزایش داده‌اند و نرخ بهره را از نزدیک به صفر در اوایل سال جاری به محدوده 3.75 تا 4.00 درصد رسانده‌اند.  هزینه‌های بالاتر وام‌گیری اقتصاد را درگیر می‌کند، بازار مسکن را کند می‌کند و گسترش کسب‌وکار یا خرید خودرو را گران‌تر می‌کند که در نهایت باید به تقاضای کمتر، استخدام بیشتر و کاهش رشد اقتصادی منجر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *