چگونه قیمت نفت بر دلار کانادا تاثیر میگذارد

چگونه و چرا نفت بر دلار کانادا تأثیر می‌گذارد؟

نرخ مبادله بین دلار کانادا و دلار ایالات متحده اغلب با قیمت نفت در ارتباط است. در بلندمدت، هنگامی که قیمت نفت افزایش می‌یابد، قیمت دلار کانادا (که لونی نیز نامیده می‌شود) معمولاً نسبت به دلار آمریکا افزایش می‌یابد. کانادا بیشترین حجم درآمد دلاری ((USD خود را از طریق فروش نفت خام به دست می‌آورد.

 نکات کلیدی

  • دلار کانادا که «لونی» نامیده می‌شود با قیمت نفت همبستگی قوی مثبت داشته و هماهنگ با آن حرکت می کند.
  • کانادا در بین ۵ کشور تولید‌کننده و صادر‌کننده نفت قرار دارد.

  آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که تولید ماسه‌های نفتی   در کانادا طی ٢۵ سال آینده حدود 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

  • آینده نفت کانادا متزلزل است زیرا هزینه‌های صادرات زیاد است و بسیاری از کشورها و مشاغل به سمت منابع تجدیدپذیر انرژی در حال حرکت‌اند.

 نفت خام و درآمد ارزی کانادا

 وابستگی قوی بین نرخ دلار ایالت متحده و دلار کانادا و قیمت نفت تا حد زیادی به دلیل نحوه کسب درآمد ارزی کانادا است که از طریق فروش نفت خام بدست می‌آید.

نفت خام توسط اکثر واردکنندگان به صورت دلاری ((USD قیمت گذاری شده و بنابراین تعجبی ندارد که برای بیشتر مبادلات انرژی بین کانادا و سایر نقاط جهان دلار آمریکا ترجیح داده شود. علاوه بر این، کانادا بزرگترین تامین کننده خارجی نفت خام ایالات متحده است. کانادا به طور منظم بیش از 95 درصد صادرات نفت خام خود را به ایالات متحده ارسال می‌کند و بیش از 40 درصد از کل واردات نفت خام ایالات متحده و تقریبا 20 درصد از نفت خام پالایشگاهی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

عرضه و تقاضا

قیمت هر کالا و خدماتی بر اساس عرضه و تقاضای آنها مشخص میشود. در مورد نرخ تبادل دلار آمریکا به دلار کانادا نیز همین قانون صادق است. از آنجا که تامین ارزی دلار آمریکا در کانادا به واسطه صادرات نفت خام صورت میگیرد؛ بنابراین تغییرات قیمت و حجم نفت خام تأثیر قابل توجهی بر جریان و حجم دلار آمریکا در اقتصاد کانادا دارد.

 براین اساس هر چه قدر قیمت فروش نفت خام بالاتر باشد، دلار((USD بیشتری از صادرات نفت به سیستم اقتصادی کانادا تزریق خواهد شد. در این شرایط میتوان گفت عرضه دلار آمریکا نسبت به عرضه دلار کانادا بیشتر شده و در نتیجه ارزش دلار کانادا افزایش می‌یابد. دلیل وابستگی تنگاتنگ و حرکت هماهنگ قیمت نفت و قیمت دلار کانادا هم همین است. برعکس، وقتی قیمت نفت پایین است؛ عرضه دلار آمریکا نسبت به دلار کانادا کمتر خواهد بود و در نتیجه ارزش دلار کانادا کاهش می‌یابد.

چرا USD/CADبه قیمت نفت بستگی دارد؟

این سوال را میتوان اینگونه هم مطرح کرد که چگونه نفت می‌تواند بر نرخ تبادل USD/CAD تأثیر بگذارد؟! نفت دارویی است که از رگهای اقتصاد جهانی عبور می‌کند زیرا منبع اصلی انرژی است. دلار کانادا ارزی کالایی وابسته به صادرات نفت خام است.

 همانطور که قبلا هم اشاره شد، کانادا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی به ایالات متحده صادر می‌کند. این امر آن را به بزرگترین تامین کننده نفت به ایالات متحده تبدیل کرده است!

به همین دلیل، USD/CAD می‌تواند تا حد زیادی تحت تأثیر تقاضای نفت ایالت متحده قرار گیرد.

 در صورت افزایش تقاضای آمریکا، تولیدکنندگان باید نفت بیشتری استخراج کنند و این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود و با افزایش قیمت نفت معمولا قیمت USD/CAD کاهش می یابد.

نفت و USD/CAD باهم نسبت عکس دارند؛ وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد روند USD/CAD کاهشی میشود و هنگامی که قیمت نفت کاهش می‌یابد روند USD/CAD افزایشی و یا همان گاوی میشود. به بیانی دیگر وقتی ارزش دلار آمریکا کاهش می یابد نفت خام به همراه دلار کانادا ارزش پیدا می‌کنند و بالعکس.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *