چرا قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در حال سقوط است؟

رمزارز‌ها به عنوان جایگزینی برای روش‌های سنتی بانکداری در نظر گرفته می‌شوند، از آنجا که ارز‌های دیجیتال توسط دولت و بانک‌ها تنظیم نمی‌شوند، تراکنش‌های آن نسبت به ارز فیات ارزان‌تر است.

اما به همه ما این ثابت شده است که قیمت ارز‌های دیجیتال پر نوسان و بی‌ثبات میباشد. اما چرا؟ برای جواب این سوال با ما همراه باشید!

رکود اخیر ارزهای دیجیتال، حجم عظیمی از ثروت مردم را کاسته است.

 امسال رمزارزها شروع بدی را آغاز کردند. از 12 می تا امروز بیت‌کوین (BTC) تقریباً 40٪ از ارزش خود را از دست داده، و قیمت اتریوم (ETH) و بایننس کوین (BNB) هر کدام حدود 48٪ کاهش یافته است. همچنین قیمت شیبا اینو 16 درصد و دوج کوین 11 درصد سقوط کرد. این اولین باری نیست که بازار کریپتو با ریزش مواجه میشود. از اواسط ماه مه تا اواسط ژوئیه 2021، کریپتوها یک رکود دیگر را تجربه کردند، در آن زمان قیمت بیت کوین بیش از 45 درصد سقوط کرد. اما جالب است که با وجود این همه نوسان، بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند. به گفته وین نارایانان، معاون استراتژی در Early Investing: «با افزایش پذیرش رمزار‌ها، بازار ارز‌های دیجیتال پایدارتر می‌شود.» 

در اینجا پنج دلیل برای سقوط قیمت ارزهای دیجیتال آورده شده است:

  1. کمبود نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال
  2. چین استخراج کریپتو را در ژوئن 2021 ممنوع کرد
  3. امنیت پایین ارز‌های دیجیتال باعث نگرانی مردم میشود.
  4. سخنان اینفلوئنسرهای کریپتو و افراد مهم از جمله ایلان ماسک باعث نوسان در قیمت رمزارز‌ها می‌شود.
  5. همبستگی ارز‌های دیجیتال با بازار سهام

 قیمت بیت کوین روز دوشنبه به شدت کاهش یافت و برای اولین بار از جولای 2021 برای مدت کوتاهی به زیر 30000 دلار سقوط کرد. سایر ارزهای دیجیتال مانند اتر و بایننس افت مشابهی داشته‌اند و حجم معاملات در صرافی‌ها کاهش یافته است. 

مدت‌ها امیدوار بودیم که ماهیت مستقل کریپتو آن را در برابر تورم و بحران‌های اقتصادی مقاوم سازد. بسیاری استدلال میکردند که استقلال ارز‌های دیجیتال از دولت باید تضمینی باشد که افت اقتصادی، جنگ‌های بین‌المللی یا تغییرات شدید سیاست تاثیری بر قیمت بیت‌کوین نمی‌گذارد. اما در چند سال گذشته ثابت شد که این طور نیست. زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا بازارهای جهانی را در مارس 2020 درهم شکست، قیمت بیت‌کوین نیز سقوط کرد و 57 درصد از ارزش خود را از دست داد. پس از چندی، مجدداً بازار سهام  و ارزهای دیجیتال با نرخ‌های سرسام‌آوری افزایش یافتند.

 اخیراً که تورم باعث شد فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش دهند. سرمایه‌گذاران به دنبال یک بهشت امن سرمایه‌گذاری میگردند، اما طبیعتاً بیت‌کوین که به شدت پر نوسان است، گزینه مناسبی نمیباشد.

 سقوط بیت کوین به دنبال بیشترین افت یک روزه داو و نزدک از سال 2020 و همچنین سقوط S&P 500  اتفاق افتاد.  

بازار با تهاجم روسیه به اوکراین ناآرام شده و تشدید تورم، مشکلات زنجیره تامین و افزایش قیمت نفت را به دنبال داشته است. کندی رشد اقتصاد چین در بحبوحه شیوع کووید-19 نیز به نگرانی‌های مالی کمک می‌کند. برخی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت‌کوین از بازار سهام جدا می‌شود، اما در حال حاضر، قیمت ارز‌های دیجیتال با ارزش سهام بالا و پایین میرود.

 حتی خود بنیانگذاران ارز دیجیتال به شما می‌گویند که موفقیت در دنیای کریپتو تضمین شده نیست. نوسان بالای رمزارز‌ها بخشی از جذابیت آن برای بسیاری از سفته بازان است.

 از زمان آغاز به کار در سال 2009، بیت کوین چندین چرخه نزولی و صعودی داشته است. در هر زمان تعداد افرادی که بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند بسیار متغیر است.

 ارزش بازار کریپتو در باور مردم کم شده است، زیرا به آنها ثابت شده که تغییر در سیاست‌ها بر قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر میگذارد. برای مثال، سرکوب استخراج بیت‌کوین توسط چین در اواسط سال 2021، منجر به سقوط بیت کوین از 65000 دلار در آوریل به 35000 دلار در ژوئن شد. تقریباً در همان زمان، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به طور مشابه کاهش یافت و در ماه مه 2021، ایلان ماسک با اشاره به مسائل زیست محیطی اعلام کرد که تسلا دیگر بیت‌کوین را برای پرداخت نمی‌پذیرد.

نفوذ ماسک را نمی‌توان دست کم گرفت، زیرا اگرچه شرکت‌هایی مانند پی‌پال، مسترکارت و فیس بوک از رمزارزها حمایت کردند، اما سخنان ایلان ماسک هر بار بازار رمزارز‌ها را تکان میدهد.

چین به بانک‌ها گفت که از انجام تراکنش‌‌های ارز دیجیتال خودداری کنند. اکنون بانک خلق چین، پس از اعلام غیرقانونی بودن تمامی تراکنش‌های رمزارز‌ها، عملاً سکه‌های دیجیتال را ممنوع کرده است.

 در همین حال، کریپتو توسط موجی از هک‌ها و نقض‌های امنیتی، از جمله هک 600 میلیون دلاری شبکه رونین، زنجیره جانبی اتریوم متزلزل شده است. این هک‌ها اعتماد مصرف کننده به ارزهای دیجیتال را کاهش داده و رشد خریداران جدیدی را که وارد این حوزه می‌شوند کند کرده است.

 برخی از کارشناسان همچنین معتقدند که کاهش قیمت اخیر یکی از برترین استیبل کوین‌های جهان، ترا یو‌اس‌دی (UST)، در سقوط قیمت بیت‌کوین نقش داشته است. TerraUSD که با نام UST نیز شناخته می‌شود، توکنی است که همیشه به ارزش 1 دلار معامله میشود، اما در روز دوشنبه به زیر 70 سنت سقوط کرد زیرا دارندگان آن دچار وحشت شدند و توکن‌های خود را به صورت انبوه یک شبه به فروش رساندند. سقوط ترا یو‌اس‌دی نشان داد که استیبل کوین‌های مبتنی بر الگوریتم چقدر ضعیف هستند. از صبح روز پنجشنبه، UST در حدود 62 سنت معامله می‌شد. و در حال حاضر به 16.5 سنت رسیده است. به دلیل جداسازی الگوریتمی استیبل کوین UST از دلار و ریزش بیش از 80٪، قیمت لونا نیز  97 درصد سقوط کرد.

 اینکه آیا کاهش قیمت کریپتو ادامه دارد یا خیر، هنوز معلوم نیست. برخی بر این باورند که با وحشت سرمایه‌گذاران بیشتر و بیشتر، اوضاع بدتر می‌شود. اما پس از اینکه قیمت بیت‌کوین به زیر 30000 دلار رسید، روز سه‌شنبه کمی بهبود یافت و به محدوده قیمتی 31,491 دلار (29,877 یورو) بازگشت.

قیمت بیت‌کوین در روز پنج‌شنبه با ۹ درصد کاهش به ۲۶۸۴۸.۲۰ دلار (۲۵۶۵۹ یورو) رسید.

 این افت شدید پس از آن اتفاق افتاد که اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه آوریل بالاتر از حد انتظار بوده است که باعث شد سرمایه گذاران دارایی‌های پرخطرتر مانند ارزهای دیجیتال خود را بفروشند.

 بازارهای ارزهای دیجیتال به ویژه از ابتدای هفته تحت فشار بوده‌اند. بیت‌کوین در روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه سقوط کرد زیرا رکود بازارهای سهام همچنان به ارزهای دیجیتال آسیب می‌رساند.

ارزش بیت‌کوین نسبت به هفته گذشته نزدیک به 28 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح قیمت از دسامبر 2020 رسیده است. بیت کوین بیش از 50 درصد از ارزش خود را از 10 نوامبر که در بالاترین سطح، محدوده قیمتی 68000 دلار قرار داشت، از دست داده است.

قیمت بیت کوین اواخر روز دوشنبه برای مدت کوتاهی به زیر سطح 30,000 دلار (28,400 یورو) سقوط کرد و از پایین‌ترین سطح قیمت ژانویه، 32,951 دلار (31,361.77 یورو) عبور کرد. آخرین باری که بیت کوین زیر این سطح معامله شد، در جولای 2021 بود.

قیمت اتریوم طی چند روز گذشته به سرعت در حال کاهش بوده است و در روز پنجشنبه زیر 2000 دلار معامله می‌شد. ارزش اتریوم طی هفته گذشته در بحبوحه سقوط بیت کوین و بازار سهام، 33 درصد کاهش یافته است.

 مانند همه ارزهای دیجیتال، اتریوم نیز از بیت کوین پیروی می‌کند. اگر قیمت بیت کوین کاهشی باشد، احتمالا اتریوم نیز سقوط خواهد کرد.

 طی چند ماه آینده، اتریوم قصد دارد از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر یابد. این یک تحول بزرگ است زیرا عملکرد اتریوم را کارآمدتر و پایدارتر می‌کند.

تیم بیکو، توسعه‌دهنده اتریوم اخیراً فاش کرد که این اقدام، همانطور که قبلاً پیش‌بینی شده بود، در ماه ژوئن رخ نخواهد داد، اگرچه قرار است تا قبل از پایان سال 2022 اتفاق بیفتد، اما هنوز تاریخ قطعی وجود ندارد.

این موضوع، همراه با چندین عامل دیگر مربوط به اقتصاد کلان، آغازی متزلزل در سال را برای اتریوم ایجاد کرد، قیمت اتریوم در ژانویه به زیر 2200 دلار رسید و روز پنجشنبه، به زیر 2000 دلار پایین‌ترین سطح قیمت از جولای 2021 سقوط کرد.

 مدیر اجرایی کوین‌بیس می‌گوید: نتایج ناامیدکننده به این معنی نیست که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال آمریکا با خطر ورشکستگی روبرو شود.

سهام کوین‌بیس در روز چهارشنبه 17.4 درصد سقوط کرد. سهام این شرکت در سال جاری تاکنون 71 درصد سقوط کرده است که منعکس کننده افت قیمت ارزهای دیجیتال اصلی از جمله بیت‌کوین است.

 در همین حال، پلتفرم‌های قرارداد هوشمند سولانا و آوالانچ نزدیک به 40 درصد سقوط کردند.

 به دلیل نگرانی‌های مربوط به تورم در هفته گذشته سهام نزدک 1.5 درصد سقوط کرد و تا به امروز 22 درصد از ارزش خود را دست داده است.

برخی بر این باورند که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو یکی از دلایل اصلی سقوط رمزارز‌ها است، با وعده فدرال رزرو ایالات متحده برای کاهش ترازنامه 9 تریلیون دلاری، سرمایه‌گذاران و موسسات از بازار ارز‌های دیجیتال عقب نشینی کردند. این سوال ذهن همه را درگیر کرده کا آیا فدرال رزرو میتواند قیمت‌ها را بدون ایجاد رکود اقتصادی کاهش دهد؟

آنچه سرمایه گذاران باید در مورد ارزهای دیجیتال بدانند

به همان اندازه احتمال سقوط قیمت ارز‌های دیجیتال وجود دارند امکان صعود نیز وجود دارد.

 اگر فقط بخشی از سرمایه خود را در ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید که از دست دادن آن برایتان مشکلی به وجود نیاورد، پس در حال حاضر نباید نگران افت قیمت بیت کوین و اتریوم باشید. اکثر کارشناسان مالی توصیه می‌کنند کمتر از 5 درصد از کل پرتوفوی خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. همچنین باید مطمئن شوید که قبل از سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، جنبه‌های دیگر مالی خود از جمله پس انداز برای مواقع اضطراری، گذاشتن پول در حساب بازنشستگی، یا پرداخت بدهی را در اولویت قرار دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *