چشم انداز قیمت نفت خام: خریداران نفت خام در ما‌ه‌های جولای، آگوست و سپتامبر در تلاش‌اند قیمت نفت را کاهش دهند

کاهش قیمت نفت خام برای‌ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر پیش‌بینی می‌شود

  • قیمت نفت خام WTI در ۳ ماهه دوم سال جاری به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا ۲۵ درصد افزایش یافت
  • توافق هسته‌ای ایران با اوپک+ می‌تواند منجر به افزایش تولید نفت خام در جولای، آگوست و سپتامبر شود
  • پرایس اکشن نفت ممکن است با ریسک و عوامل مشکل‌ساز روبرو شود

قیمت نفت خام طی ۳ ماه دوم سال ۲۰۲۱ به سرعت افزایشی‌ شد. طی سه ماه گذشته قیمت نفت WTI ۲۵ درصد و قیمت نفت برنت ۲۱ درصد افزایش یافت. این با پیش‌بینی ما برای سه ماهه دوم مطابقت داشت، با این حال، با توجه به این احتمال که خریداران نفت دست به کار شوند، چشم‌انداز قیمت نفت خام برای ۳ماه سوم سال ۲۰۲۱ کاهشی است. در این ماه، قیمت نفت خام تاکنون کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است، فروشندگان به همین راحتی کاهش قیمت نفت را قبول نمی‌کنند.

در سال‌های گذشته نیز اغلب قیمت نفت خام در سه ماهه دوم سال افزایشی بوده و در سه ماهه سوم کاهشی شده است. قیمت نفت در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر نوسان دارد. به همین ترتیب، ممکن است کاهش قیمت نفت معامله‌گران و دلالان را وسوسه به گران‌فروشی کند تا جلوی ضرر را برای خود بگیرند، این کار می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر منفی بگذارد.

اوپک و متحدانش کاهش تولید نفت را لغو می‌کنند، توافق هسته‌ای ایران برای آزادسازی عرضه

مهمتر از همه، به احتمال زیاد پرایس اکشن نفت خام در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به عرضه اوپک و متحدانش بستگی دارد. انتظار می‌رود در پی همه گیری کووید تولیدکنندگان نفت به کاهش تولید داوطلبانه ادامه دهند. پیش‌بینی می‌شود که افزایش تولید نفت تدریجی باشد، در حال حاضر به دلیل تقاضای زیاد برای نفت خام رقابت در بازار زیاد است.

وزرای اصلی اوپک، مانند شاهزاده عبدالعزیز از عربستان سعودی، اظهار کردند که باید در بازگرداندن عرضه احتیاط کرد. این امر مستلزم به توافق هسته‌ای با ایران است که می‌تواند تحریم‌ها را لغو کرده و صادرات نفت این کشور را از حدود ۱ میلیون بشکه در روز به روزانه ۲ میلیون بشکه افزایش دهد. گفته می‌شود، در سه ماهه سوم به دلیل احتمال افزایش تولید نفت، قیمت نفت خام کاهش خواهد یافت.

به نظر می‌رسد که نوع دلتا ویروس کووید۱۹ باعث نگرانی مردم شده است. ‌انتشار این نوع از ویروس به سرعت در حال افزایش است و منجر به تاخیر در بازگشایی‌ها و طولانی‌تر شدن قرنطینه‌ شده، با این حال این وضعیت بازار نفت را متوقف نکرده. محدودیت‌های مجدد برای جلوگیری از شیوع ویروس کووید۱۹ بر فعالیت‌های اقتصادی موثر است و باعث کاهش تقاضا برای خرید نفت و کاهش شدید قیمت نفت می‌شود و در چشم‌انداز قیمت نفت بسیار حائز اهمیت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *