مقصر سقوط مالی بانک سیلیکون ولی(SVB) کیست؟ 2023/03/28

صحبت‌های زیادی در مورد اینکه چه کسی مقصر سقوط مالی SVB است وجود دارد، این بانک اولین قربانی بزرگ افزایش سریع نرخ بهره و تشدید سیاست انقباضی است، اما مقصر کیست و مراحل بعدی چیست؟

 مدیریت بانک سیلیکون ولی

این بانک سپرده‌های کوتاه‌مدت را در دارایی‌های با درآمد ثابت بلندمدت سرمایه‌گذاری کرد، بنابراین درصد زیادی از سبد اوراق بهادار 120 میلیارد دلاری آن فاقد هرگونه پوشش نرخ بهره بود.

 در 8 ماه گذشته SVB هیچ مدیر ریسکی نداشت، هیچ کس نمی‌داند که آن‌ها چگونه ریسک را به طور موثر مدیریت می‌کردند.

 حساب‌ها نشان دادند که 91 میلیارد دلار از 120 میلیارد دلار اوراق نگهداری شده تا سررسید بودند.

 ترکیب سپرده سیلیکون ولی

بیش از  93%از سهام سیلیکون ولی تحت نظارت شرکت بیمه سپرده فدرال ((FDIC بود،  این امر باعث می‌شود که سپرده گذاران نسبت به هرگونه نگرانی مربوط به سرمایه در بانک حساس باشند.

سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نقدینگی سریع داشتند، زیرا پروژه‌هایی که آنها را پشتیبانی می‌کنند معمولاً توسط تغییرات در نرخ بهره هدایت می‌شوند. سپرده‌گذاران از ترازنامه SVB برای تأمین مالی عملیات پول نقد برداشت کردند، سپس SVB مجبور شد دارایی‌ها را به دلیل کاهش بدهی‌ بفروشد، پس از آن شاهد ضررهای جدی از خرید اوراق بهادار با قیمت‌های بسیار بالاتر بودیم.

فروش سهام توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران

 معاملگران هفته‌ها در انتظار بدتر شدن شرایط بانکی به فروش سهام پرداختند، زمانی که مدیر عامل/مدیر مالی/مدیر ارشد بازاریابی فاش کردند که بخشی از سهام خود را در 27 مارس به فروش رسانده‌اند فروش سرعت گرفت. بانک سیلیکون ولی  1.8 میلیارد دلار از فروش اوراق بهادار AFS خود ضرر کرد، بانک 21 میلیارد دلار از سهام 28 میلیارد دلاری خود را فروخت و افزایش 2.25 میلیارد دلاری نسبت سهام را اعلام کرد، سرمایه‌گذاران با اطمینان می‌دانستند که سپرده‌گذاران در حال فرار هستند.

 فدرال رزرو

 عدم اطلاع از چنین تغییری در نرخ‌های بهره بر کیفیت دارایی بانک‌ها تأثیر می‌گذارد، زیرا عملکرد اصلی بانک‌ها بر مبنای ثبات مالی است.

 مقررات

طبق توافق‌نامه بازل 3 – بانک‌ها به منظور پوشش ریسک مجبور به خرید اوراق دولتی در برابر سپرده‌ها هستند.

 مشخص کردن این که چه کسی مقصر اصلی سقوط بانک سیلیکون ولی می‌باشد سخت است، زیرا یک طوفان بزرگ در جریان است، عدم پوشش ریسک افزایش نرخ بهره به وضوح یک عامل غالب در این موضوع بود. همچنین سیاست‌های پولی انقباضی بر کیفیت دارایی‌ها و بدهی‌های ترازنامه تاثیر گذاشته است، باید به یاد داشته باشیم که سقوط SVB مانند مشکلات دیگر در فضای بانکی نیست، این یک بحران سیستماتیک بوده است، هنوز ما منتظر نتیجه مراحل بعدی در مورد نحوه رسیدگی به سپرده‌های بیش از 250 هزار دلار هستیم، سرمایه‌گذاران ممکن است 50٪ از سپرده‌های خود را در ابتدا دریافت کنند، اما پیدا کردن خریدار بهترین راه حل خواهد بود.

 مشکل برای بانک‌های منطقه‌ای کوچک‌تر در صورتی پیش می‌آید که ما شاهد نوعی کوتاهی در پرداخت سپرده‌های بیش از 250 هزار دلار باشیم، که می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران برای سپرده‌گذاری در بانک‌های کوچکتر شود، به زودی اخبار بیشتری خواهیم شنید، اما گسترش بحران در سیستم مالی بعید به نظر می‌رسد، اما این احتمال وجود دارد که تقریباً 1/3 سپرده‌ها در سیستم بانکی بیمه نشده باشند، در حال حاضر هر بانکی با دارایی کم یا زیاد در کانون توجه قرار دارد.

 همانطور که روز جمعه گفته شد، شاید مشکلات اخیر تأثیر جدی بر اقتصاد نداشته باشد، اگر شفافیتی در مورد نحوه برخورد با سپرده گذاران وجود نداشته باشد و گزارش بعدی CPI قوی‌تر از حد انتظار باشد، مشکل بزرگی در این هفته اتفاق می‌افتد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *