طلا بیش از حد ارزش گذاری شده است 2023/02/09

برخی از تحلیلگران‌ بر این باورند که طلا حدود 6.5 درصد بالاتر از ارزش منصفانه خود قیمت‌گذاری شده است.

 روند صعودی قیمت طلا معکوس شده و احتمالاً در کوتاه مدت فشار بر ارزش طلا حفظ می‌شود.

 ارزش منصفانه طلا 1822 دلار است، بنابراین هنوز کاهش قیمت این فلز گرانبها اندکی ادامه دارد.

 در حال حاضر عامل اصلی بالا بودن قیمت طلا تقاضا بانک‌های مرکزی است.

 افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی برای خرید طلا به معنای دلارزدایی است، یعنی اکنون بانک‌های مرکزی طلا را به دلار ترجیح می‌دهند.

 آنطور که به نظر می‌رسد، خریدهای بانک‌های مرکزی به اندازه کافی بر بازار طلا تاثیر گذاشته‌ است و اکنون سرمایه‌گذاران بر سیاست‌های پولی جهانی متمرکز شده‌اند که می‌تواند بازار فلزات گرانبها به طور قابل توجهی متزلزل کند.

 فقط طلا نیست که بیش از حد ارزش گذاری شده، بلکه بازر سهام نیز بیش از حد ارزش‌گذاری شده‌ است، زیرا سرمایه‌گذاران بیشتر بر کاهش فشار تورم تمرکز دارند و کمتر به پیام‌های فدرال رزرو توجه می‌کنند.

هر چه ریسک بازار بیشتر می‌شود، دارایی‌های امن بهتر عمل می‌کنند.   

البته صعود قیمت طلا فقط در ژانویه بود و بعید است تا اواخر سال مجدداً افزایش چشم‌گیری را در قیمت این فلزگرانبها مشاهده کنیم.

 طبق گفته شورای جهانی طلا، تقاضای طلا توسط بانک‌ها مرکزی در سال 2022 به بالاترین حد خود رسیده است، و دور از انتظار است که در سال 2023 بانک‌های مرکزی مجدداً تا این سطح به خرید طلا بپردازند.

 هفته گذشته، پس از اینکه فدرال نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش داد، بازارها انتظار داشتند چرخه انقباضی به زودی پایان یابد و فدرال رزرو در اواخر سال شروع به کاهش نرخ بهره کند. اما سپس جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که کار ما هنوز انجام نشده است و افزود بانک مرکزی ایالت متحده امسال به دنبال کاهش نرخ بهره نیست.

اگر نرخ بهره پایانی بالای 5 درصد باشد، می‌تواند کاتالیزوری برای فروش مجدد طلا باشد.

البته رکود اقتصادی نیز می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد، به طور مثال در صورت ایجاد رکود، قیمت فلزات گرانبها افزایش می‌یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *