بررسی قیمت طلا پس از اقدامات بانک‌های مرکزی

قیمت طلا نسبت به دلار آمریکا در طول هفته تغییر چندانی نداشت، نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا روز پنجشنبه به بالاترین سطح از سال 2008 رسید. بانک مرکزی انگلستان و بانک ملی سوئیس نیز نرخ بهره خود را افزایش دادند، اما با این وجود قیمت طلا در برابر پوند و فرانک افزایش یافت.

 در مقابل، قیمت طلا در برابر ین ژاپن به شدت کاهش یافت و از بالاترین سطح قیمت که تابستان امسال به آن رسیده بود فاصله گرفت. قیمت ین در برابر دلار آمریکا پس از مداخله توکیو در بازار ارز از پایین‌ترین سطح 24 سال اخیر افزایش یافت.

 در حال حاضر قیمت طلا 0.04 درصد افزایش یافته و برای سرمایه‌گذاران آمریکایی به 1673 دلار رسیده است، پس از تصمیم بانک مرکزی انگلستان مبنی بر افزایش نیم درصدی نرخ بانکی، نرخ بهره بریتانیا به 2.25 درصد در سال رسید و قیمت طلا انگلستان 10 پوند کاهش یافت و سپس به بالای 1480 پوند بازگشت.

تورم بریتانیا در ماه گذشته به 10.1 درصد در سال افزایش یافت.

 قیمت طلا نسبت به فرانک سوئیس با جهش 3.2 درصدی از پایین‌ترین سطح روز، به بالاترین حد در 2 هفته گذشته، بالای 1646 CHF رسید، زیرا علی‌رغم اینکه بانک ملی سوئیس (SNB) نرخ بهره اصلی خود را 0.75 درصد افزایش داد و برای اولین بار از سال 2011 به بازده مثبت، 0.5 درصد رساند، قیمت فرانک در بازار ارز سقوط کرد.

 تورم در سوئیس در ماه گذشته به 3.5 درصد در سال افزایش یافت.

 بانک ملی سوئیس گفت: «SNB در حال مقابله با افزایش مجدد نرخ تورم است.»

 مداخله بانک مرکزی ژاپن در بازار ارز بسیار غافلگیرکننده بود، زیرا آخرین باری که توکیو رسماً در بازار فارکس مداخله کرد برمیگردد به سال 1998 که ارز ملی ژاپن 145 ین کاهش یافته بود.

 این اقدام در حالی انجام شد که بانک مرکزی ژاپن بار دیگر نرخ بهره اصلی خود را در منفی 0.1 درصد نگه داشت و به تعهد خود برای خرید اوراق قرضه دولتی ژاپن برای حفظ بازدهی 10 ساله در 0 درصد ادامه داد.

 بازده ده ساله اوراق قرضه دولتی ژاپن (JGB) پس از رسیدن به بالاترین سطح از اوایل سال 2016، مجدداً کاهش یافت، در حالی که قیمت شمس طلا در برابر ین برای اولین بار از آغاز ماه آگوست، 2.9 درصد کاهش یافت و به زیر 7570 ین در هر گرم رسید.

 قیمت یورو در برابر فرانک سوئیس نیز به شدت کاهش یافت و رکورد جدیدی را ثبت کرد، از سال 2015 تا حالا هرگز قیمت یورو در برابر فرانک به زیر 1 CHF نرسیده بود، اما در حال حاضر این جفت ارز در محدوده قیمتی 0.96 معامله می‌شود.

 فدرال رزرو نرخ بهره خود را با 0.75 درصد افزایش به 3.25 درصد رساند.

 در حال حاضر قیمت طلا در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح قیمت 2.5 سال اخیر رسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *