چه عواملی در گزارش اشتغال غیر کشاورزی (NFP) امروز آمریکا نقش دارند؟

چه عواملی در گزارش اشتغال غیر کشاورزی (NFP) امروز آمریکا نقش دارند؟

در رابطه با  گزارش اشتغال غیر کشاورزی ماه دسامبر که امروز جمعه، 7 ژانویه در ساعت 5 بعد از ظهر به وقت ایران منتشر می شود، باید به برخی نکات توجه داشت.

اجماع اقتصاد دادان بر افزایش 400000 نفری در شاخص اشتغال غیرکشاورزی است که در مقایسه با  افزایش 210000 نفری ماه نوامبر تقریباً دو برابر خواهد بود و با این پیش بینی  بازار کار ایالات متحده می تواند وضعیت بسیار بهتری را در ماه دسامبر از خود نشان دهد. پیش بینی میشود این موضوع بتواند نرخ بیکاری را نیز از از 4.2 درصد به 4.1 درصد کاهش دهد.

با این وجود در نظر گرفتن نکات زیر توصیه می شود:

اول: انفجاراستخدام گزارش شده در گزارش حقوق و دستمزد خصوصی اشتغال ملی ADP برای ماه دسامبر باید محتاطانه مورد ارزیابی قرار بگیرد. افزایش 807000 نفر برای کل بسیار زیاد است. خیلی وقتها عدد ADP در راستای عدد اداره آمار کار حرکت نمی کند و می تواند با اختلاف زیادی از اعتبارش از دست برود. با این وجود، ADP نشان داد که استخدام‌های زیاد در ماه دسامبر وجود داشته است، به ویژه در مناطقی که تمایل به پرداخت دستمزدها و مزایای بالاتری دارند و منعکس کننده اشتغال پایدارتر هستند. به طور مثال در بخش تولید (تا 74000 )، خدمات حرفه‌ای و تجاری (تا 130000) و بخش آموزش و بهداشت (تا 85000). باید به این نکته توجه داشت که تقاضای مستمر برای کارگران در بخش اوقات فراغت و مهمان داری (246000 نفر) و بخش تجارت، حمل و نقل و خدمات آب و برق (138000) افزایش را نشان داده است.  میتوان در نظر داشت که ADP کل احتمالا تا حدی توسط عوامل و شرایط تعدیل فصلی که می تواند بر داده های دولت تأثیر گذار باشد متورم شده است.

دوم: دوره بررسی گزارش اشتغال در 18 دسامبر به پایان رسید. این باعث می شود که دوره بررسی پنج هفته ای باشد که در 10 سال گذشته نادر بوده است و بنابراین ممکن است بر عوامل فصلی بر آن تأثیر گذاشته باشد. برای مثال، دوره بررسی طولانی‌تر ممکن است باعث شود که فارغ‌التحصیلان ماه دسامبر هم بتوانند مشغول به کار شوند و احتمالاً میانگین درآمد ساعتی را بیش از پیش‌بینی عوامل فصلی افزایش دهد.

سوم: دسامبر معمولاً به دلیل فصل فروش کریسمس شاهد استخدام های زیادی است، بنابراین افزایش قابل توجهی از آن انتظار می رود. بسیاری از کسب و کارها در پایان سال استخدام می کنند، یا حداقل حقوق و دستمزد را کاهش نمی دهند. در ابتدای ماه، ما ترس از نوع جدید omicron را داشتیم که ممکن بود به دور دیگری از قرنطینه ها منجر شود. با این حال، این نگرانی به سرعت از بین رفت. توجه داشته باشید که داده‌های Challenger در مورد اخراج‌ها برای این فصل از سال کم بوده است و نشان می‌دهد که کارفرمایان در هر کجا که توانسته اند نیروی کار فعلی را حفظ کرده اند. از طرفی عامل آب و هوا نیز موثر بوده چرا که در برخی از مناطق آمریکا ماه دسامبر گرمتر از حد معمول بود  و بسیاری از مشاغلی که امکان انجام در فضای باز داشتند تا دسامبر فعال بودند.  به طور مثال ساخت و سازهای جدید و فعالیتهای خدماتی در فضای باز بیشتر شد.

چهارم: BLS کاهش خالص 7200 کارگر اعتصابی را در دوره مرجع نظرسنجی دسامبر که در 18 دسامبر خاتمه یافت گزارش داد. با این وجود اعتصابات کارگری در برخی مناطق وجود داشته و در حالی که میزان تغییر مثبت ماه دسامبر در لیست حقوق و دستمزد می تواند تأثیر اعتصابات را پنهان کند اما نمیتوان تاثیر آن را بر شاغلین حوزه آموزش و پرورش و کارگران در بخش تولید نادیده گرفت.

پنجم: وضعیت حقوق و دستمزدهای دسامبر به نظر میرسد که بیش از انتظارات گزارش شود. اگرچه  حاشیه این اختلاف زیاد نیست. اما با توجه به شرایط غیرمعمول در سال 2021، تحلیلگران و پیش بینی کنندگان احتمالاً در برآوردهای خود محتاط هستند.

نتیجه گیری:

به طور کلی، با توجه به شرایط بهبود، تعداد حقوق و دستمزد اگر زیر 500 هزار نفر باشد خیلی هم دلگرم کننده نیست. اقتصاد ایالات متحده هنوز به میزان بیش از 5 میلیون فرصت شغلی با شرایط قبل از همه گیری کرونا خود فاصله دارد.

علاوه بر این، افزایش درآمد عاملی است که به انتظارات تورمی کمک می کند. اگر میانگین درآمد ساعتی با نرخی کمتر از نرخ تورم افزایش می‌یابد، می‌تواند نشانه‌ای از تعدیل CPI در کوتاه مدت باشد.

چنانچه گزارش NFP خیلی خوب نباشد می تواند نشانه ای باشد که اقتصاد ایالات متحده به سرعت در حال سقوط به سمت رکود تورمی است. در مقابل در صورت مثبت بودن این گزارش سیاست گذاران فدرال رزرو احتمالا دستاوردهای قابل توجه و سریعی را به سمت اشتغال حداکثری ببینند که این خود بر چشم انداز سیاست پولی در سال 2022 تأثیر خواهد گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *