چشم انداز سرمایه گذاری در سال 2023

 سال 2022 سالی بود که ژئوپلیتیک در کانون توجه قرار گرفت و نه تنها به طور قابل توجهی بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی تأثیر گذاشت، بلکه روابط بین‌الملل و تجارت بین‌المللی جهانی را تغییر داد.

اتفاقات سال 2022 پیامدهایی برای رشد اقتصادی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، چشم‌انداز قیمت‌ها، و سیاست‌های پولی و مالی دارد که به طور بالقوه منجر به تغییرات قابل توجهی در سیستم پولی جهانی و بازارهای مالی می‌شود.

 در سال 2022، اختلال در زنجیره تامین جهانی ناشی از کووید، اقدامات قاطعانه‌تر اقلیمی و همچنین بحران انرژی و افزایش شدید قیمت مواد غذایی در پی جنگ اوکراین منجر به بالا رفتن تورم در جهان شد.

 نه تنها قیمت‌های انرژی و مواد غذایی باعث افزایش تورم سرفصل شد، بلکه افزایش دستمزدها و افزایش هزینه‌های مسافرت، گردشگری و خدمات پزشکی نیز تورم اصلی را به بالاترین حد در چند دهه رساند.

 اگرچه ما معتقدیم در نتیجه اقدامات انقباضی‌ دولت‌ها، تورم در اکثر کشورها از این بیشتر نمی‌شود، اما بانک‌های مرکزی قصد دارند برای کاهش تقاضا و مهار بازار کار نرخ‌های بهره را بیشتر افزایش دهند.

 البته انتظار می‌رود که سرعت افزایش‌ نرخ بهره تا پایان سال 2022 به اوج خود برسد، اما هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بانک‌های مرکزی در سال 2023 نرخ بهره را کاهش می‌دهند.

تشدید سیاست انقباضی، افزایش بازده واقعی، شوک‌های قیمت انرژی در اروپا، رکود مداوم بازار املاک چین و قرنطینه‌های COVID-19 احتمالاً رشد تولید ناخالص داخلی را در سال 2023 کاهش می‌دهد. ما اکنون انتظار داریم که منطقه یورو و بریتانیا در اوایل سال 2023 وارد رکود اقتصادی شود و رشد اقتصادی چین کاهش یابد. اما احتمالاً تا اواسط سال 2023 این اقتصادها به بهبودی ضعیفی دست می‌یابند و رشد اقتصادی را از سر می‌گیرند. همچنین در این سناریو پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده موفق خواهد شد از رکود اقتصادی جلوگیری کند.  رویدادهای ژئوپلیتیکی سال 2022 در اقدامات اقلیمی مناطق مختلف ناهماهنگی ایجاد کرده و حتی این اقدامات اساسی را به تعویق انداخته است، این ناهماهنگی و تعویق اثربخشی اقدامات اقلیمی را کاهش می‌دهد، که در پی آن شوک منفی عرضه افزایش می‌یابد، که منجر به تورم بالاتر و رشد کمتر اقتصاد در میان مدت خواهد شد. سیاست‌های اقلیمی خودسرانه در مناطق تغییر می‌کند که نوسانات زیادی را به همراه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *