پیش‌بینی می‌شود با بالا رفتن سقف بدهی آمریکا و کاهش ارزش دلار بازار طلا و نقره رونق یابد

 فشارهای تورمی مداوم و بدهی دولت فدرال، احتمالاً باعث خواهد شد که معامله‌گران وال استریت در سال 2023 به سمت فلزات گرانبها هجوم ببرند.

 پس از آن که آخرین آمار تورم نشان داد قیمت‌های مصرف‌کننده 6.5 درصد همچنان بالاتر از نرخ هدف است، روز پنجشنبه ایالات متحده به سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری خود رسید.

 در همین حال، قیمت طلا و نقره به ترتیب حدود 15 و 21 درصد در سه ماه گذشته جهش یافتند، زیرا افت سهام شاخص‌های اصلی ایالات متحده را پایین‌تر کشید و دلار آمریکا به تنها 0.81 پوند انگلیس و فقط 0.92 یورو سقوط کرد.

محرک‌های اصلی افزایش قیمت فلزات گرانبها، کاهش ارزش دلار آمریکا، تورم و سایر سیاست‌های پولی دولت فدرال است.

 مخارج دولت مشکل بزرگی برای سلامت اقتصادی ایالت متحده ایجاد کرده است و اکنون دولت آمریکا در خطر عدم پرداخت ‌بدهی‌ها است.  اگر دولت فدرال نتواند وام‌های خود را بپردازد، اعتماد سرمایه‌گذاران به  به دلار آمریکا را از بین می‌برد و ارزش دلار را به شدت تضعیف می‌کند.

این فضا زمینه قوی برای تخصیص منابع مالی به فلزات گرانبها فیزیکی ایجاد می‌کند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند شاهد جهش بیش از 50 درصدی قیمت نقره در سال 2023 باشند و ممکن است قیمت نقره به 38 دلار در هر اونس برسد، در حالی که طلا می‌تواند به رکورد 2100 دلار در هر اونس برسد.

 نوسانات قیمت نقره می‌تواند دو تا سه برابر بیشتر از طلا باشد، زیرا نقدینگی بازار نقره نسبت به طلا کمتر است.

 با این حال، کاربردهای فزاینده نقره در صنعت می‌تواند در سال 2023  شکاف نقدینگی بین طلا و نقره را کاهش دهد، به ویژه با توجه به اینکه بخش خودرو تغییرات بیشتری را به سمت الکترونیکی شدن انجام می‌دهد، همچنین جایگزینی انرژی تجدید ناپذیر با انرژی خورشیدی مصرف و در نتیجه قیمت نقره را افزایش می‌دهد.

 به دلیل پتانسیل صنعتی نقره، از استفاده شیمیایی آن به عنوان کاتالیزور و رسانا گرفته تا کلیدهای برق و پنل‌های خورشیدی، این فلز نسبت به طلا پتانسیل بیشتری برای افزایش قیمت دارد.

تقاضا برای نقره در 12 ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.

 در مورد طلا، پیش‌بینی می‌شود قیمت این فلزگرانبها در سال 2023 به 2000 دلار در هر اونس برسد. قیمت فلز زرد تقریباً 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 طلا که عمدتاً در صنعت به دلیل خواص خود به عنوان رسانا در تولید لوازم الکترونیکی در بخش هوافضا و دفاعی استفاده می‌شود، و در عرضه و تقاضا در کنار ارز مورد استفاده قرار میگیرد، فلز بادوام در وال استریت باقی می‌ماند.

نسبت طلا و نقره را تعداد اونس نقره‌ای که برای خرید یک اونس طلا نیاز است، نشان می‌دهد، وقتی این رقم بالا می‌رود، به طور کلی نشانگر کاهش ارزش نقره است که معمولاً به معنای فرصت خرید است.

 در حال حاضر، قیمت طلا با 0.24 درصد کاهش به 1922.36 دلار رسید، در حالی که نقره با 0.9 درصد کاهش قیمت به 23.77 دلار در هر اونس رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *