قیمت طلا در برابر دلار استرالیا به بالاترین حد خود رسید 2023/03/17

زیرا بحران بانکی باعث افزایش تقاضا برای بهشت امن سرمایه‌گذاری شده است 

تنش‌های فزاینده در بازارهای مالی جهانی باعث ایجاد تقاضای قوی برای طلا در سراسر جهان شده است و استرالیا شاهد قیمت‌های بی‌سابقه برای فلز زرد است.

 قیمت هر اونس طلا در برابر دلار استرالیا به بالاترین میزان خود یعنی 2922.36 دلار استرالیا رسید. در حالی که قیمت‌ طلا در برابر دلار استرالیا از بالاترین سطح خود افت کرده‌ است، اما همچنان بالا هست و در حدود 2885 دلار در هر اونس معامله می‌شود.

 جای تعجب نیست که سرمایه‌گذاران به عنوان یک دارایی امن به طلا روی آورده‌اند، زیرا آشفتگی در بخش بانکداری جهانی است و بازارهای مالی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طلا بهشت امن سرمایه‌گذاری است، زیرا طلا یک قطعه کاغذ نیست و همچنین غیرقابل تخریب است، به راحتی قابل حمل و نقل می‌باشد و در سراسر جهان شناخته شده است.

 در کنار رسیدن قیمت طلا در برابر دلار استرالیا به بالاترین سطح، قیمت طلا در مقابل دلار آمریکا نیز در چند روز گذشته از 1900 دلار در هر اونس افزایش یافته است. قیمت طلا آخرین بار با 5 درصد افزایش  به 1921.50 دلار در هر اونس رسید.

 در حالی که قیمت طلا در برابر دلار استرالیا در سال جاری بیش از 8 درصد افزایش یافته است.

 قیمت طلا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد استرالیا داشته باشد، زیرا این کشور دومین کشور تولید کننده طلا در جهان درست پس از چین است.

تولید طلا برای سال تقویمی 2022 در مجموع حدود 313 تن یا کمی بیش از 10 میلیون اونس و تنها نیم درصد یا دو تن کمتر از سال 2021 بوده است. ارزش طلای تولید شده در سال 2022 حدود 26 میلیارد دلار استرالیا بود و از آنجایی که بیشتر این طلا صادر می‌شود، صنعت معدن طلا سهم مهمی در کل درآمدهای ارزی استرالیا دارد.

 در حالی که سرمایه‌گذاران اخبار مربوط به تصرف بانک سیلیکون ولی مستقر در کالیفرنیا و بانک سیگنیچر نیویورک را توسط رگولاتورهای دولتی دنبال می‌کنند، طلا شاهد تقاضای قابل توجهی بوده است.

 یکشنبه، دولت ایالات متحده برای مهار بزرگترین بحران بانکی خود از زمان بحران مالی سال 2008 تلاش کرد و اعلام کرد که تمام سپرده‌ها در این دو بانک تضمین خواهد شد.

بحران بانکی ایالات متحده زمانی جهانی شد که یکی از بزرگترین بانک‌های اروپا، Credit Suisse، شاهد کاهش بیش از 30 درصدی قیمت سهام خود در روز چهارشنبه بود، یک روز پس از آن که در گزارش سالانه خود اعلام کرد که در سال گذشته تقریباً 8 میلیارد دلار از دست داده است.

 پس از این خبر قیمت طلا در برابر یورو در روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود در نزدیک به یک سال گذشته رسید. از ابتدای سال تا به امروز، قیمت طلا در برابر یورو بیش از 6 درصد افزایش یافته است.

 اگرچه نگرانی‌ها در بخش بانکی روز پنجشنبه کاهش یافته است، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که تهدید یک بحران بزرگتر همچنان وجود دارد. بانک‌ها همچنان با مشکل اساسی زیان‌های قابل توجه بازار اوراق قرضه مواجه هستند، زیرا بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به شدت نرخ‌های بهره را افزایش داده‌اند.

این مشکلات باعث شده است که سرمایه‌گذاران و سپرده گذاران در ایالات متحده و خارج از کشور ثبات سایر بانک‌ها را زیر سوال ببرند و به دارایی‌های امن روی بیاورند.

 برخی از تحلیلگران گفته‌اند که عملکرد طلا در برابر ارزهای اصلی جهانی یکی از دلایلی است که آنها انتظار دارند قیمت طلا در سال جاری به بالاترین حد خود در برابر دلار آمریکا برسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *