قیمت طلا در آستانه افزایش نرخ‌های بهره

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه 0.8 درصد بیشتر از پایین‌ترین سطح 2 سال اخیر بود و در آستانه تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده، زیر محدود قیمتی 1670 دلار رنج است، در همین حال بازارهای سهام و اوراق قرضه دوباره به دلیل ترس از افزایش شدید نرخ بهره سقوط کردند.

 قیمت طلا در برابر یورو نیز رنج است و نزدیک به 1671 یورو در هر اونس معامله می‌شود، قیمت یورو که ارز واحد 19 کشور جهان است در برابر دلار آمریکا برای ششمین جلسه متوالی سقوط کرد زیرا شاخص دلار به سمت بالاترین سطح قیمت 2 دهه اخیر صعود کرده است.

 اما قیمت طلا در برابر پوند بریتانیا کاهش یافت و برای دومین بار در یک هفته سطح حمایت 1460 را شکست داد، زیرا دولت لیز تراس نخست وزیر جدید، علی‌رقم این که از زمان همه پرسی سال 2016 برای خروج از اتحادیه اروپا طرفدار برگزیت بود، پس از بازگشت از مراسم تشییع جنازه ملکه خود را برای پیوستن به «جامعه سیاسی اروپایی» که ظاهرا توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه حمایت می‌شود، آماده کرد.

 دیوید تایت، مدیرعامل شورای جهانی طلا، با اشاره به افزایش شدید بازده اوراق قرضه، نرخ بهره و قیمت دلار آمریکا در سال 2022، می‌گوید: «طلا نسبت به سایر دارایی‌ها عملکرد بدی نداشته است.»

 احتمال افزایش یک درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو امروز به طور شوکه‌کننده‌ای افزایش یافته است.

  نرخ بهره 2 ساله در بازار اوراق قرضه خزانه داری همچنان به افزایش خود ادامه داد و به 4.0 درصد در سال نزدیک شد که بالاترین میزان از اکتبر 2007 است.

 قیمت اوراق قرضه بلندمدت نیز دوباره کاهش یافت و بازده سالانه بدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده را به 3.54 درصد رساند که بالاترین میزان از آوریل 2011 است.

بازدهی بالاتر خزانه‌داری و قدرت دلار آمریکا به دلیل انتظارات برای تشدید سیاست‌ انقباضی فدرال رزرو، منجر به کاهش قیمت طلا شده است.

 اگر فدرال رزرو نرخ بهره را یک درصد افزایش دهد، به این معنا است که نرخ‌های بهره برای مدت طولانی ‌تری بالا خواهند ماند، بنابراین قیمت‌ طلا مجدداً با افت شدیدی مواجه می‌شود.

 البته به نوعی کاهش قیمت طلا منجر به بهبود تقاضا به خصوص در بخش زیورآلات شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *