سقوط بانک سیلیکون ولی فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا … 2023/03/15

تا افزایش نرخ بهره را در 22 مارس متوقف کند

 دومین ورشکستگی بزرگ بانک در تاریخ ایالات متحده، بانک سیلیکون ولی (SVB) در 10 مارس رخ داد و بازارهای ایالات متحده و بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داد و همچنین منجر به شکست سیگنچر بنک که 118 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت داشت، شد. سقوط SVB با برداشت قابل توجه سپرده گذاران آغاز شد که بانک را مجبور کرد برای برآورده کردن خواسته‌های مشتریان دارایی‌ها را با ضرر بفروشد.

 در تلاش برای کنترل تورم بالا، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، قبلاً از افزایش 0.25 تا 0.5 درصدی نرخ بهره در ماه مارس خبر داده بود، اما در حال حاضر نگرانی در مورد اثرات سقوط SVB، فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا افزایش نرخ بهره را متوقف کند.

سقوط SVB عمدتاً به دلیل مدیریت ضعیف ریسک‌های ناشی از افزایش نرخ بهره است، زیرا فدرال رزرو در سال گذشته نرخ‌ها را 4.5 درصد افزایش داد. این امر باعث افزایش هزینه نگهداری سپرده‌های بانکی می‌شود، درحالی که سپرده‌گذاران می‌توانند با نگهداری اوراق خزانه‌داری ایالات متحده سود بهتر و مطمئن‌تری کسب کنند.

اوراق قرضه‌ای که بانک در اختیار داشت با افزایش نرخ بهره ارزش خود را از دست داد و به ترازنامه SVB آسیب وارد کرد.

فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره در تمام این ماه‌ها باعث شد قیمت اوراق کاهش یابد، و بنابراین بانک‌هایی که با نیازهای نقدینگی سپرده‌گذاران خود مواجه بودند، مجبور شدند اوراق کوتاه مدت را با تخفیف بفروشند.

صعود قیمت طلا در برابر دلار آمریکا

در همین حال روند صعودی قیمت دلار آمریکا در شرف تغییر است، زیرا دلار نمی‌تواند در شرایط رکود اقتصادی قوی باقی بماند.

 شاخص دلار آمریکا در 5 روز گذشته 1.8 درصد کاهش یافته است.

 نباید گول کاهش قیمت طلا در کوتاه مدت را بخورید، طلا به عنوان یک محافظ تورم بلندمدت است.

شک نکنید دو سال دیگر ارزش دلاری که الان در جیب دارید بسیار کمتر از طلایی است که در خانه نگه داشته‌اید.

 پاسخ دولت

 پس از شکست SVB، شرکت بیمه سپرده فدرال، فدرال رزرو و خزانه داری ایالات متحده بیانیه مشترکی صادر کردند و بیان کردند که تمام سپرده گذاران SVB و Signature Bank به دلیل ورشکستگی بانک‌ها متحمل عواقب نخواهند شد.

 این معافیت از ریسک سیستماتیک با رویه معمول FDIC که فقط وجوه سپرده گذاران را تا سقف 250000 دلار بیمه می‌کند، مغایرت دارد.  تقریباً 90 درصد از سپرده گذاران SVB بیش از 250000 دلار در حساب‌های خود نگهداری می‌کردند.

 علاوه بر مداخله FDIC، برنامه وام مدت‌دار بانکی (BTLP) تا 25 میلیارد دلار از خزانه داری ایالات متحده، نقدینگی را در سیستم بانکی آمریکا تقویت می‌کند. فدرال رزرو همچنین قول داده است که وام‌هایی را در دسترس قرار دهد.

 این اقدامات احتمالا کافی نخواهد بود، در واقع مانند چسب زخمی است که روی زخم باز شده با چاقو قرار دارد. مسائل دیگری نیز در حال رخ دادن می‌باشد که به جای آرامش دادن به سپرده گذاران و سرمایه گذاران، آنها را می‌ترساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *