در میان نگرانی‌های فزاینده از بحران بانکی و عدم اطمینان…2023/03/16

در مورد تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره، طلا همچنان قوی است

  قیمت طلا (XAU/USD) قبل از یک افت اصلاحی به بالاترین سطح شش هفته اخیر 1937 دلار رسید. علیرغم کاهش موقت قیمت طلا به دلیل ترس فزاینده از مشکلات بانکی بین‌المللی ناشی از افت اخیر کردیت سوئیس و تنش بر سر تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره در هفته آینده، این فلز گرانبها همچنان بین سرمایه‌گذاران جذاب است.

تقاضای گسترده برای دارایی‌های امن باعث کاهش بازده اوراق قرضه شده است.

 بازدهی 2 ساله خزانه داری ایالات متحده که نسبت به انتظارات نرخ بهره حساس است، از پنجشنبه هفته گذشته، درست قبل از انتشار اخبار SVB، بیش از 1 درصد کاهش یافته است، که بزرگترین کاهش 3 روزه از دوشنبه سیاه در سال 1987 است. در روز دوشنبه بازدهی 2 ساله به پایین‌ترین حد یک ماه اخیر یعنی کمی بیش از 4 درصد رسید.

کاهش شدید بازده اوراق قرضه منعکس کننده تغییر قابل توجهی در انتظارات نرخ بهره است. 

در حال حاضر 70% احتمال می‌رود فدرال رزرو در نشست بعدی نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دهد و 30% احتمال دارد نرخ بهره را ثابت نگه دارد.

در حالی که در هفته گذشته، پیش‌بینی بازار مبنی بر این بود که به احتمال 80 درصد فدرال رزرو در ماه مارس نرخ بهره را نیم درصد افزایش می‌دهد.

با افزایش ترس از بحران بانکی جهانی، طلا از سایر فلزات گرانبها پیشی خواهد گرفت.

تجزیه و تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که قیمت طلا در بازه زمانی دو ساعته کاهشی بوده است، اما همچنان در روند صعودی قرار دارد، در حال حاضر طلا در محدوده قیمتی 1919.56 معامله می‌شود.

بهبود عملکرد قیمت طلا احتمالاً ادامه می‌یابد زیرا سرمایه گذاران همچنان به بحران فزاینده بانکی ایالات متحده که اکنون در بازارهای مالی جهانی گسترش یافته است، واکنش نشان می‌دهند.

 پس از اینکه قانونگذاران ایالات متحده کنترل بانک سیلیکون ولی مستقر در کالیفرنیا و بانک سیگنچر نیویورک را در دست گرفتند، بازار طلا به بالای 1900 دلار در هر اونس رسید. اگرچه دولت ایالات متحده با گفتن اینکه تمام پول سپرده‌ گذاران در این دو بانک تضمین می‌شود، سعی کرد ترس ها را آرام کند، اما این فروپاشی‌ها شکاف‌های قابل توجهی را در بازارهای مالی ایجاد کرد که بر موسسات جهانی تاثیر گذاشت.

 یکی از بزرگترین بانک‌های اروپا، کردیت سوئیس، شاهد سقوط قیمت سهام خود در روز چهارشنبه بود. این فروش یک روز پس از آن اتفاق افتاد که بانک سوئیس در گزارش سالانه خود اعلام کرد که در سال گذشته تقریباً 8 میلیارد دلار ضرر کرده است. در اواخر سال گذشته، کردیت سوئیس گفت که در سه ماهه سوم سال 2022 شاهد برداشت‌های نقدی و خروج خالص دارایی‌ها به میزان قابل توجهی بوده است.

در حال حاضر عملکر طلا بهتر از سایر فلزات گرانبها از جمله نقره است. نقره آخرین بار در محدوده قیمتی 21.87 دلار در هر اونس معامله شد و نسبتاً رنج بود.

 پلاتین و پالادیوم هر دو در روز چهارشنبه شاهد زیان قابل توجهی بودند. 

 ترکیب کاهش بازدهی، دلار ضعیف‌تر و هجوم به دارایی‌های امن ​​می‌تواند در کوتاه‌مدت به قدرت بخشیدن به فلزات گرانبها ادامه دهد، اگرچه این امر ممکن است محدود به طلا باشد که بهشت امن سرمایه‌گذاری است. رشد اقتصادی ایالت متحده کند شده است. اگر بحران بانکی مهار شود، ممکن است بازدهی سهام و اوراق قرضه درنهایت یک روند افزایشی را تجربه کنند و دلار را دوباره در مسیر صعودی قرار دهد که به ضرر طلا خواهد بود.

 بحران جدید بانکی نشان می‌دهد که سلامت بازارهای مالی پس از یک سال افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو چقدر متزلزل شده است.

افزایش روزافزون نرخ‌های بهره پیامدهایی دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، حتی اگر شرایط اقتصادی تاکنون به طور کلی مثبت بوده است.

 آنچه در حال حاضر واضح به نظر می‌رسد این است که نرخ‌ها بهره فعلاً کاهش نمی‌یابند، و به طور کلی فلزات گرانبها به خصوص طلا، همچنان به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاری در مواقع آشفتگی برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند، البته هر چه این آشفتگی ادامه یابد، می‌تواند به چشم انداز فلزات سفید صنعتی آسیب بیشتری وارد کند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *