در حالی که همه به رکود اقتصادی ایالت متحده فکر می‌کنند، قیمت طلا به بالاترین سطح 9 ماه اخیر چشم دوخته است

قیمت طلا در روز دوشنبه اندکی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد در 9 ماه گذشته معامله شد زیرا بازارها منتظر اطلاعات بیشتر ایالات متحده در این هفته هستند تا ارزیابی کنند که آیا اولین اقتصاد جهان در سال 2023 با رکود اقتصادی مواجه می‌شود یا خیر.

 در میان تعطیلات بازار در چندین کشور آسیایی، به ویژه چین، برای سال نو قمری حجم معاملات در بازار فلزات در آغاز هفته نسبتاً کمتر بود،، بازارهای چین همچنین تا پایان هفته تعطیل خواهند بود.

 تمرکز این هفته بر روی داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم ایالات متحده است که در روز پنجشنبه منتشر می‌شود. انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم بر اثر سیاست‌های پولی انقباضی‌ فدرال رزرو کند شود.

در حال حاضر قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1928 دلار رسید و کمتر از 100 دلار با بالاترین رکورد فاصله دارد.

 قیمت طلا در هفته‌های اخیر به دلیل ترکیبی از تقاضا و انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره خود را در ماه‌های آینده کاهش خواهد داد، افزایش یافته است.

 انتظارات کاهش نرخ بهره نیز باعث کاهش بازدهی دلار و خزانه داری ایالات متحده شده است و به نفع قیمت طلا و سایر دارایی‌های بدون بازده می‌باشد. اما با توجه به اینکه تورم همچنان نزدیک به بالاترین حد در 40 سال اخیر است، بازارها نسبت به نرخ بهره پایانی بلاتکلیف هستند.

 تمرکز این هفته همچنین بر روی شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) می‌باشد که معیار مورد نظر فدرال رزرو برای نرخ تورم است. در حالی که انتظار می‌رود شاخص PCE در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل کاهش یابد، همچنان انتظار می‌رود که بسیار بالاتر از هدف سالانه 2 درصدی فدرال رزرو باقی بماند.

 بازارها همچنین نگران رسیدن ایالات متحده به سقف بدهی خود هستند و کنگره همچنان در مورد تصویب قانونی برای افزایش سقف اختلاف نظر دارد. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای اخیر به کنگره گفت که نکول احتمالی ایالات متحده در قبال تعهدات بدهی‌اش می‌تواند بازارهای مالی جهانی را ویران کند.

 سایر فلزات

همچنین انتظار می‌رود چنین سناریویی تقاضا برای فلزات گرانبها را تا حد زیادی افزایش دهد.  معاملات آتی پلاتین 0.1 درصد افزایش یافت در حالی که معاملات آتی نقره در روز دوشنبه 1.4 درصد افزایش یافته است.

 در میان فلزات صنعتی، قیمت مس نزدیک به بالاترین سطح هفت ماهه خود رنج است و در حال حاضر قیمت مس به بهبود اقتصادی چین بستگی دارد.

 قیمت مس پس از رشد در پنج هفته گذشته، در محدوده 4.2807 دلار در هر پوند ثابت ماند.

 انتظار می‌رود چین، اولین واردکننده مس جهان پس از تعطیلات یک هفته‌ای سال نو قمری، به ویژه بعد از کاهش اقدامات ضد کووید و بازگشایی مرزهای خود پس از سه سال قرنطینه، شاهد رونق اقتصادی قوی باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *