انتخابات کانادا (19 Sep)

آیا انتخابات زودهنگام کانادا عواقبی را در بازار به همراه دارد؟

در اواسط ماه آگوست، برگزاری انتخابات زودهنگام در کانادا یک امر رسمی به نظر می‌رسید.

در آن زمان، نخست وزیر جاستین ترودو از حمایت مردمی و چشم اندازهای خوبی در رای گیری برخوردار بود. علیرغم قطعنامه ماه مه مبنی بر عدم برگزاری انتخابات در میان همه‌گیری ویروس کرونا، محاسبات انتخاباتی مطلوب به نظر می‌رسید.

موضوع اساسی این بود که از سال ۲۰۱۹ پس از خودداری ترودو از ورود به دولت ائتلافی، لیبرال‌ها به عنوان اقلیت بر کشور حکومت می‌کردند.

از آن زمان به بعد، لیبرال‌ها بر حمایت غیررسمی حزب دموکرات جدید چپ میانه و سبزها تکیه کرده‌اند. طبق نظرسنجی‌ها ممکن است لیبرال‌ها بتوانند از فرصت استفاده کرده و رای اکثریت را به دست بیاورند.

شرایط فعلی

با این حال، پس از اعلام انتخابات، نظرسنجی‌ها علیه ترودو آغاز شد.

این اتفاق پس از خروج از افغانستان و افزایش موارد کووید۱۹ رخ داد. از اواسط ماه آگوست و آغاز ماه سپتامبر. جناح مخالف یعنی حزب محافظه‌کاران با رهبری ارین اوتول با ۶ درصد ارا پیشتاز بودند.

با این حال، با فرا رسیدن روزهای پایانی انتخابات، تعداد ارا بسیار محدود است و به نظر می رسد لیبرال‌ها و محافظه‌کاران هر دو در حمایت کم آورده‌اند.

آخرین فرصت آخر هفته خواهد بود. کانادایی‌ها روز دوشنبه پای صندوق‌های رای می‌روند و ما نتایج را روز سه شنبه خواهیم دید.

از نتایج چه انتظاری می‌توان داشت؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اوضاع در حال حاضر درست مانند قبل از انتخابات ۲۰۱۹ است. بنابراین به احتمال زیاد همه چیز ثابت می‌ماند.

دفعه قبل، محافظه‌کاران با اکثر آرا عمومی را به دست آوردند، اما لیبرال‌ها بیشترین تعداد کرسی‌ها را کسب کردند. اگر لیبرال‌ها بار دیگر ۳۳ درصد از آرا را به دست آورند، تقریباً در همان موقعیت انتخابات قبلی قرار خواهند گرفت.

حتی اگر محافظه‌کاران موفق شوند رای را به نفع خود کمی افزایش دهند، باز هم بعید است که آن‌ها شانس تشکیل دولت را داشته باشند. زیرا احزاب چپ گرای بیش از ۵۰ درصد آرا را در اختیار دارند.

سناریوی احتمالی برای افزایش رای به محافظه کاران این است که ترودو مجبور شود با یکی از احزاب دیگر موقتاً متحد شود و این دولت را بیشتر به سمت چپ سوق دهد.

این برای بازار به چه معناست؟

محافظه کاران به طور کلی نسبت به تجارت  سازگارتر هستند. در واقع، آنها مقررات و مالیات کمتر را پیشنهاد کرده‌اند.

 وقتی صحبت از مسائل اصلی سیاست می‌شود که می‌تواند مستقیماً بازارها را تحت تأثیر قرار دهد، مانند معاملات، تولید نفت و واکنش به کووید۱۹، اکثراً طرفین به طور گسترده باهم توافق دارند.

 تقریباً محال است دولت محافظه کار پیروز شود، اما اگر این اتفاق بی‌افتد آن‌ها در صورت بدتر شدن وضعیت کووید، به احتمال زیاد از قرنطینه خودداری خواهند کرد. و بعید است که بانک کانادا در نتیجه هر یک از پیش‌بینی‌های خود تجدید نظر کند.

 تنها مساله احتمالی این رویداد که بسیار بعید است آن می‌باشد که ترودو تصمیم به تشکیل دولت ائتلافی با سبزها بگیرد. به نوبه خود، این می‌تواند موقعیت کانادا در تولید نفت را تحت تأثیر قرار دهد.

گرچه سبزها خواهان پایان بخشیدن به صنعت سوخت‌های فسیلی شده‌اند، اما آن‌ها تمایل دارند رویکرد بسیار عملگرا‌تری داشته باشند. به طور خاص، آنها ترجیح می‌دهند از منابع جایگزین به جای کاهش تولید استفاده کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *