احتمال کاهش قیمت طلا به سطح 1600 دلار پس از تصميم‌گيري فدرال رزرو در مورد نرخ بهره

پیش از تصمیم‌گیری فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، قیمت فلزات گرانبها تحت تاثیر قدرت دلار آمریکا و افزایش بازدهی خزانه داری قرار دارد.

 برخی از تحلیلگران نگران هستند که قیمت طلا به 1600 دلار در هر اونس کاهش یابد، زیرا به نظر می‌رسد فدرال رزرو علیرغم برخی نشانه‌های رکود اقتصادی، همچنان موضع انقباضی خود را حفظ کند.

 سیزده بانک مرکزی در این هفته تشکیل جلسه می‌دهند که انتظار می‌رود بیشتر آنها نرخ‌ها را به شدت افزایش دهند، اما رویداد اصلی هفته نشست FOMC است.

 بازارها آماده هستند تا تصمیمات افزایش نرخ بهره، پیش‌بینی‌های اقتصادی به روز شده و لحن صحبت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی پس از اعلامیه روز چهارشنبه را بررسی کنند.

 در حالی که کمتر از 24 ساعت تا رویداد مهم سپتامبر باقی مانده است، قیمت طلا همچنان کاهشی است.  در حال حاضر طلا در محدوده قیمتی 1663 دلار معامله می‌شود.

به گفته تحلیلگران، کاهش قیمت طلا به 1600 دلار به این بستگی دارد که آیا فدرال رزرو در مواجهه با نگرانی‌های فزاینده رکود اقتصادی و تردیدها در مورد تورم چه کار می‌کند. 

 به همین دلیل است که لحنی که پاول استفاد می‌کند بسیار مهم است. سخنان رئیس فدرال رزرو به احتمال زیاد تعیین خواهد کرد که آیا قیمت طلا ریزش پیدا می‌کند یا خیر. اگر پاول بتواند بازارها را متقاعد کند که نه تنها موضع انقباضی خود حفظ می‌کند، بلکه حتی با ایجاد رکود اقتصادی، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، قیمت طلا به شدت کاهش میابد.

 غالباً انتظار می‌رود امروز فدرال رزرو نرخ بهره را 0.75 درصد افزایش دهد، همچنین این امکان وجود دارد که در نشست نوامبر نیز نرخ بهره را 0.75 درصد بالا ببرد اما در نشست دسامبر افزایش نیم درصدی پیش‌بینی می‌شود.

 تا این لحظه فدرال رزرو به صراحت اعلام کرده که به تشدید سیاست انقباضی متمایل است. از انجایی که تورم در سطوح بسیار بالایی قرار دارد، مطمئناً افزایش نرخ بهره بیشتر از نیم درصد خواهد بود.

 در پایان روز، دلار آمریکا بیشترین افزایش قیمت را خواهد داشت، که این شرایط روند نزولی قیمت طلا را تشدید می‌کند.

 اکنون به نظر می‌رسد قدرت دلار بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم دوام بیاورد.

اروپا با یک بحران جدی انرژی مواجه است که منجر به کاهش قیمت یورو و حمایت از دلار آمریکا می‌شود. احتمالاً قیمت دلار در سه ماهه اول سال 2023 به اوج خود خواهد رسید و در صورت افزایش پی در پی قیمت دلار، شاهد عملکرد ضعیف‌تر قیمت طلا خواهیم بود.

 در کوتاه مدت، اگر تقاضا برای فلزات گرانبها کاهش یابد احتمال دارد قیمت طلا به 1600 دلار در هر اونس برسد.

از طرفی اگر تصمیم فدرال رزرو به قدری که انتظار می‌رود انقباضی نباشد ممکن است قیمت طلا به بالاتر از سطح 1700 دلار صعود کند.

 اگرچه اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره را 0.75 درصد افزایش دهد، اما همچنان 16% احتمال افزایش یک درصدی وجود دارد.

از فدرال رزرو به غیر از افزایش شدید نرخ بهره چه انتظاری باید داشت؟

 یکی دیگر از عناصر ضروری نشست FOMC، پیش‌بینی‌های اقتصادی به روز شده است که می‌تواند اطلاعات جدیدی را در مورد زمان توقف یا حتی پایان سیاست انقباضی فدرال رزرو را نشان دهد.

 به هیچ وجه شوکه کننده نیست که ببینیم پیش‌بینی‌های تورم PCE برای سال 2022 از 4.3٪ به 4.5٪ افزایش یافته باشد. در ماه ژوئن، فدرال رزرو برای سال‌های 2022 و 2023 تولید ناخالص داخلی 1.7 درصد را پیش بینی کرد، ما باید شاهد کاهش پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی برای سال 2022 به نصف باشیم، اما آیا شاهد کاهش پیش‌بینی‌های 1.7 درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال 2023 نیز خواهیم بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *